Södra Skåne

Handelsvillkor

1) Företagsinformation

Företagsnamn: Nya Matt-Tvätten af 2004 AB

Adress: Strandgatan 21, Södra Fiskehamnen, 21612 Limhamn, c/o Sydsegel

Org. nr. 5591176861

Tel. +46 (0) 40 16 27 00

E-post: [email protected] 

2) Allmänt

Vid beställning av rengörings- och tvättjänster samt andra serviceuppdrag hos Nya Matt-Tvätten av 2004 AB (nedan kallat Matt-Tvätten) godkänner köparen (nedan kallad Kunden) följande handelsvillkor. Godkännande sker vid beställning via e-post eller telefon, eller vid inlämning på Sydsegels adress. Det åligger Kunden att hålla sig uppdaterad om de gällande handelsvillkoren, vilka alltid finns tillgängliga på Matt-Tvättens hemsida.

3) Kundservice

Vid fel, brister eller andra frågor ombeds Kunden kontakta vår kundservice:

Om Kunden själv har lämnat in och hämtat sina saker hos Sydsegel, hänvisar vi till att reklamationen ska göras där.

4) Betalning

Om Kunden använder Matt-Tvättens hämtnings- och leveransservice: Kunden kommer att erhålla en faktura via e-post efter leverans. Fakturan förfaller till betalning 14 dagar efter mottagandet, om inget annat avtalats.

Om Kunden själv lämnar in och hämtar hos Sydsegel: Matt-Tvätten samarbetar med Sydsegel, där Kunden själv kan lämna in och hämta sina saker. Betalning sker enligt överenskommelse med Sydsegel, som ansvarar för hanteringen av Kundens order.

5) Ångerrätt

Om Kunden använder Matt-Tvättens hämtnings- och leveransservice: Kunden kan ångra beställningen hos Matt-Tvättens kundservice senast 24 timmar före hämtning. När Matt-Tvätten har hämtat sakerna och påbörjat arbetet kan Kunden inte längre ångra de beställda tjänsterna.

Om Kunden själv lämnar in och hämtar hos Sydsegel: Så snart Kunden har lämnat in sina saker för behandling kan Kunden inte längre ångra sin beställning.

Allmänt: Kunden ansvarar själv för skick och tillstånd på de saker han/hon väljer att skicka för behandling. Matt-Tvätten kan inte ta ansvar för någon bedömning av Kundens saker eller om det eventuellt är ”lönsamt” att behandla dem.

6) Behandling och förbehåll

Matt-Tvätten erbjuder ett antal olika tjänster, inklusive mattvätt, möbelrengöring samt tvätt av utomhustextilier. Vid utförandet av dessa tjänster gäller följande generella och specifika förbehåll.

Generella förbehåll

  • Om behandlingsanvisningen på Kundens saker är felaktig och Matt-Tvätten inte kunde ha förutsett detta.
  • Om Kunden önskar en viss behandling trots att Matt-Tvätten har förbehållit sig rätten att behandlingen kan medföra skador eller missfärgning.
  • Om de inlämnade sakerna inte kan rengöras helt med den behandling de tål. Matt-Tvätten strävar alltid efter bästa möjliga resultat, men kan aldrig garantera fullständig borttagning av fläckar, skavanker eller missfärgningar.
  • Om tillverkarens behandlingsanvisning är bristfällig eller missvisande, t.ex. om en produkt anges som olämplig för tvätt eller kemtvätt, trots att Matt-Tvätten har erfarenhet av att den tål professionell behandling. I sådana fall kan Matt-Tvätten påbörja behandlingen utan ytterligare förbehåll. Detta gäller typiskt – men inte uteslutande – handtuftade mattor samt bäddmadrasser, inklusive produkter från märkena Hästens och Dux.
  • Om sakerna har lösa delar som normalt skulle vara fastmonterade (t.ex. ben, knappar, remmar eller liknande), och dessa lossnar och i värsta fall försvinner under transport eller behandling.

Förbehåll vid mattvätt

  • Om mattan är mjuk eller har lokalt mjuka områden som först blir synliga efter behandlingen.
  • Om mattan har mögelangrepp som blir tydligare efter behandlingen.
  • Om mattan har slitage, t.ex. slitna fransar eller kantband på långsidorna, som blir mer märkbara efter behandlingen.
  • Om mattan har färgavrinning (färgblödning) som blir tydligare efter behandlingen.
  • Om mattan har falska knutar (snydknutar) som blir synliga när mattan är ren.
  • Om mattan krymper under tvätt. Vanlig krympning är 1–5 %, men vissa mattor, inklusive sisalmattor, kan krympa mer.
  • Om viskosmattor, bambusilkemattor eller andra glansiga mattor ändrar karaktär (t.ex. tappar glans eller blir mindre mjuka) som en följd av behandlingen.

Förbehåll vid möbelrengöring

  • Om läderelement, t.ex. läderknappar eller läderremmar, blir styva och i värsta fall spricker som en följd av behandlingen, även om Matt-Tvätten förbehandlar lädret innan rengöring.
  • Om klädsel som är limmad till möbeln (t.ex. skalstolar) lossnar som en följd av behandlingen.

Förbehåll vid behandling av båtkapell och tält

  • Om båtkapellet eller tältet är nedbrutet och svagt i sömmarna, vilket först blir synligt efter behandlingen (t.ex. att sömmarna spricker eller går itu).
  • Om fönstren i båtkapellet eller tältet är nedbrutna av solens UV-strålning (visar sig genom rökfärgade, stela eller spruckna rutor), vilket först märks efter behandlingen.
  • Om båtkapellet krymper eller drar sig samman som en följd av behandlingen.

7) Reklamationsrätt

Reklamation av fel, brister, skador eller annat ska göras inom skälig tid, senast 7 dagar efter att Kunden har fått tillbaka sina saker från behandling hos Matt-Tvätten. Vid reklamation ombeds Kunden kontakta Matt-Tvättens kundservice, varefter Matt-Tvätten kommer att pröva reklamationen.

8) Försäkringsgaranti

Matt-Tvätten har en försäkring som täcker allt arbete. Försäkringen gäller enbart vid felaktig behandling eller skador som uppstått vid hantering av Kundens saker.

Om det blir aktuellt att ersätta Kundens saker sker detta utifrån fyra kriterier:

  • Föremålets ålder vid skadetillfället
  • Föremålets förväntade livslängd
  • Föremålets skick och beskaffenhet vid skadan
  • Föremålets nypris

Ersättning sker i första hand via Matt-Tvättens försäkring.

9) Ersättning vid förkomna saker

Om Matt-Tvätten hamnar i en situation där Kundens saker har förkommit eller på annat sätt inte går att hitta, förbehåller sig Matt-Tvätten rätten att ha tre veckor på sig för att återfinna det förkomna föremålet.

Om föremålet fortfarande inte har hittats efter tre veckor inleds ett ärende om ersättning för det förkomna föremålet. Matt-Tvätten fastställande av ersättning vid förkomna saker sker utifrån följande kriterier:

  • Föremålets ålder vid skadetillfället
  • Föremålets förväntade livslängd
  • Föremålets skick och beskaffenhet vid skadan
  • Föremålets nypris

Ersättning sker i första hand via Matt-Tvättens försäkring.

10) Stöld/brand/vattenskada

Vid stöld, brand eller vattenskada på Matt-Tvättens lokaler ersätts föremålen av Kundens egen försäkring enligt gällande regler från försäkringsbolagen.

Vid stöld från Matt-Tvättens fordon täcker Matt-Tvättens försäkringsbolag.

Vid stöld efter att leveransen har ägt rum, t.ex. efter överenskommelse om att föremålen får ställas på en viss plats, ersätts föremålen av Kundens egen försäkring.

11) Leverans

Leverans anses ha skett när föremålen har levererats till den adress som Kunden uppgett och Kunden har tagit emot föremålen. Om Kunden väljer att föremålen får ställas på en plats (t.ex. lämnas vid dörren eller i carporten) ansvarar Kunden själv för föremålen så snart chauffören har ställt dem på den avtalade platsen.

Om Kunden inte är närvarande vid mottagandet av en leverans, och ingen överenskommelse har gjorts om att föremålen får ställas, kommer leveransförsök att göras vid ett senare tillfälle enligt överenskommelse med Kunden.

Det eftersträvas att föremålen levereras på överenskommen dag och tid. Matt-Tvätten förbehåller sig dock rätten till ändrade upphämtnings- och/eller leveringstider. Detta kan t.ex. bli aktuellt om föremålen behöver efterbehandling, vid sjukdom hos Matt-Tvättens personal, under helgdagar och semester, eller om chauffören blir försenad under dagen.

Det är alltid Kundens eget ansvar att vara närvarande på sin adress inom det överenskomna tidsintervallet om leverans ska ske personligen till Kunden. Därtill är det Kundens eget ansvar att uppge namn på porttelefon om Kundens namn inte framgår.

12) Avtal och orderbekräftelse

Vid beställningar där Kunden köper Matt-Tvättens hämtnings- och leveransservice, erhåller Kunden en orderbekräftelse via e-post med bifogad ”Pick-Up Report”. Denna rapport motsvarar innehållet i den dokumentation som Matt-Tvätten förvarar som bevis för det ingångna avtalet. Om Kunden själv lämnar in sina saker på Sydsegels adress, avtalas behandling och avhämtning muntligt med Sydsegel.

Alla kontrakt och avtal ingås på svenska eller engelska och lyder under svensk lag.

13) Ansvarsfriskrivning

Matt-Tvätten strävar efter att ha Kundens saker färdiga enligt överenskommelse. Matt-Tvätten kan dock under inga omständigheter hållas ansvarigt för utebliven vinst, driftbortfall eller andra indirekta förluster till följd av förseningar eller annat.

14) Särskilda villkor vid vidareförsäljning till tredje part

Särskilda villkor gäller om Kunden är ett företag (nedan kallat Företaget) och har ett avtal med Matt-Tvätten om att vidareförsälja Matt-Tvättens tjänster till tredje part.

  • Företaget har själv ansvar för att vidarebefordra Matt-Tvättens handelsvillkor till sina kunder om de vidareförsäljer Matt-Tvättens tjänster till tredje part.
  • Vid reklamation sker all kommunikation i första hand mellan Matt-Tvätten och Företaget – inte mellan Matt-Tvätten och tredje part.